Яку трубу в канаву на заїзд краще вибрати – види та особливості, правила укладання

Зміст:

Вибір труб для укладання в канаву
Гофрована пластикова труба для укладання в канаву
Залізобетонні труби для укладання в канаву
Алгоритм укладання труби в канаву

При будівництві доріг і відкритих майданчиків завжди виникає маса проблем. Часто такою проблемою стає неправильно спроєктована конструкція дорожнього полотна щодо загального ландшафту, в результаті чого будь-які атмосферні опади значно затоплюють дорогу.


Звичайно, у такої проблеми є рішення – достатньо лише вирити відкритий рів, в який буде стікати вся вода – але цей рів необхідно якось перетинати. Щоб таких труднощів не виникало, досить укласти водовідвідну трубу в канаву. Саме про це піде мова в даній статті.

Вибір труб для укладання в канаву

Оскільки просто засипати викопану канаву не можна, адже вона через це просто розмиється водою, доводиться використовувати дренаж, що забезпечує відведення води, що стікає. Для дренажу виконується укладання труби в канаву, простір над якою засипається ґрунтом, і по отриманій конструкції можна буде спокійно проїхати на автомобілі.

Попри уявну простоту, канава з дренажем є інженерною спорудою, тому конструкцію доводиться грамотно розраховувати та облаштовувати з дотриманням ряду правил, які потрібно вивчити перед тим, як укласти дренажну трубу в канаву.


Вибираючи труби для проїзду через канаву, потрібно відштовхуватися від наступних показників:

  1. Механічна міцність і надійність. Цей фактор важливий хоча б з тієї причини, що на ділянку при будівництві може заїжджати важкий транспорт вагою в кілька десятків тонн, тому конструкція повинна витримувати суттєві навантаження.
  2. Розміри канави. Від габаритів канави безпосередньо залежить кількість води, що проходить через неї. Щоб вода в повному обсязі могла йти з канави, потрібно підбирати труби достатнього діаметра.
  3. Доступний бюджет. На ринку представлена велика кількість різноманітних матеріалів, тому вибір найчастіше обмежується наявними в розпорядженні фінансами. Крім того, вартість доставки матеріалів та монтажу конструкції також варіюється в дуже широких межах, і це потрібно враховувати.

Гофрована пластикова труба для укладання в канаву

Досить популярним та ефективним матеріалом для укладання в канаву є пластикові гофровані труби. Їх розміри можуть варіюватися в дуже широких межах: діаметр стандартних виробів становить від 200 до 1000 мм, товщина стінки – від 22 до 140 мм, а довжина – від 1 до 6 м.

При виготовленні пластикових труб з'єднуються кілька шарів сировини, у результаті чого виходить монолітна конструкція. В якості сировини для гофрованих виробів використовується первинний поліпропілен поліетилен або високої щільності. Важливо, щоб у процесі виробництва в матеріал не додавалася вторинна сировина – таке змішування є причиною істотного зниження пружності готових виробів.


Для визначення пружності гофрованої труби досить натиснути на її ребро – при наявності домішок матеріал не повернеться в початковий стан, в той час, як виготовлені з первинної сировини вироби відтворять первісний вигляд. Також потрібно знати, що зовнішній шар таких труб, по суті, є легким захисним кожухом, за допомогою якого вдається досягти високого показника жорсткості та необхідної товщини стінок, не обтяжуючи кінцеві вироби. При виникненні навантаження пластикова труба для в'їзду на ділянку через канаву трохи прогинається, але саме внаслідок цієї якості матеріал утримує форму і цілісність.

Порада: Використовуйте наші будівельні калькулятори онлайн, і ви виконаєте розрахунки будівельних матеріалів або конструкцій швидко та точно.

Роль пружності даного матеріалу не можна недооцінювати, адже саме цей показник дає можливість трубам при необхідності згинатися, не відчуваючи деформуючих внутрішніх навантажень. При зменшенні зовнішнього навантаження труба повертається в колишній стан, не припиняючи виконувати свої прямі функції. Правильне облаштування канави з ухилом дасть можливість трубопроводу очищатися самостійно, але навіть при відсутності ухилу труб буде набагато простіше чистити – пластик дуже гладкий, і різні тверді домішки до нього не прилипають.

Жорсткість труби позначається символами SN і може становити 4, 6, 8 і 16 kH/м2. Числове значення демонструє міцність труби, яка виражається в тиску на один квадратний метр, і допустиму глибину прокладки (від 2 до 8 м). Варіативність жорсткості дозволяє використовувати гофровані пластикові труби на заїзд через канаву в різних місцях – від заміських ділянок до аеродромів.


В цілому, гофровані пластикові труби мають масу позитивних якостей:

  • Невелика вага, що спрощує транспортування і монтаж трубопроводу;
  • Стійкість до корозії та більшості агресивних хімічних речовин;
  • Стійкість до температурних перепадів (робоча температура може варіюватися від -35 до 75 градусів);
  • Висока механічна міцність і опірність деформації;
  • Висока кільцева жорсткість;
  • Тривалий термін служби (при правильному укладанні пластикові труби можуть працювати до 50 років);
  • Простий монтаж і універсальність (при необхідності труби без проблем розрізаються або нарощуються);
  • Невелика вартість.

З недоліків можна відзначити хіба що боязнь відкритого вогню і повне неприйняття ультрафіолетових променів, при попаданні яких гофровані пластикові труби починають дуже швидко руйнуватися.

Залізобетонні труби для укладання в канаву

Ще один хороший матеріал для укладання в канаву – труби з залізобетону. Вони теж достатньо популярні в будівництві та мають солідний попит. Конструктивно ЗБ труба для канави складається з металевого армувального каркаса, який заливається бетоном, в результаті чого виходить монолітний виріб. Бетонний шар, що знаходиться зовні, забезпечує гарний захист металевого каркаса від корозії. Виробництво залізобетонних труб здійснюється методом центрифуги та вібропресування. В останньому випадку вдається досягти максимальної міцності та якості продукції. Читайте також: "Як виконується вкладання дренажної труби – покрокове керівництво".

Розміри залізобетонних виробів варіюються в досить широких межах, хоч і трохи поступаються в цьому пластиковим трубам: діаметр труб з залізобетону становить від 300 до 1200 мм, товщина стінок – від 140 до 400 мм, а довжина – від 2,5 до 5 м. Втім, є і ще одна відмінність від пластикових труб – велика вага, яка коливається в межах від 0,5 до 1,5 тонн.


Існує два класи жорсткості труб з залізобетону:

  1. В30. Цей клас включає 1, 2 та 3 групу несучої здатності, що дозволяє виробам витримувати висоту насипу у 2, 4 і 6 м відповідно.
  2. В40. У даний клас входить 4 і 5 група несучої здатності, при яких шар ґрунту, що знаходиться над трубою, може досягати 8 і 10 м відповідно.

Згідно з нормами, що використовується у виробництві таких виробів, бетон повинен мати достатній рівень водонепроникності (W6), низький ступінь водопоглинання (не більше 6% від власної маси) і клас морозостійкості не нижче (F200). Крім усього іншого, дійсно хороший бетон здатний перешкоджати деформаціям, при русі води.


Перелік позитивних якостей залізобетонних труб досить великий і містить:

  • Висока механічну міцність;
  • Опірність до навантажень;
  • Стійкість до корозії та окислення;
  • Висока опірність до агресивних хімічних і біологічних речовин;
  • Гладка внутрішня поверхня;
  • Пожежна безпека;
  • Можливість роботи в широкому діапазоні температур (від -60 до +200 градусів за Цельсієм);
  • Тривалий строк служби, який може варіюватися від 60 до 100 років.

З недоліків, які мають бетонні труби для канави, можна виділити хіба що занадто великі розміри та вагу, які повністю виключають можливість укладання трубопроводу без використання спецтехніки – а це автоматично підіймає вартість і збільшує складність проведення роботи. Читайте також: "Варіанти труб в канаву на заїзд до ділянки та правила їх встановлення".

Алгоритм укладання труби в канаву

Головним завданням, заради якого труби укладаються в канаву, є проходження води тільки через трубопровід, без попадання в ґрунт. Щоб досягти такого результату, потрібно чітко дотримуватися технології монтажу трубопроводу і стежити за якісним виконанням всіх пунктів.

При облаштуванні заїзду над канавою зазвичай використовуються труби діаметром 350-500 мм – таких розмірів буде достатньо для проходження води, при цьому особливих складнощів у прочищенні трубопроводу не буде. Укладати труби під дорогу під заїзд, які до цього вже десь використовувалися, не рекомендується. Перевірити їх стан вкрай проблематично, тому ніяких гарантій ефективності зібраної системи не буде. Читайте також: "Яку водопропускну трубу під дорогою прокласти: види, особливості, переваги матеріалів".


Пластикова або сталева труба в канаву укладається за наступним алгоритмом:

  1. Підготовка до роботи. Даний етап охоплює проєктування майбутньої системи, проведення замірів, розмітку ділянки та комплекс робіт з розчищення канави від ґрунту. Також на цьому етапі потрібно підібрати та придбати необхідні матеріали.
  2. Підготовка канави. Дно і стінки канави застеляють геотекстильною тканиною, яка запобігає розмиванню конструкції. На дні канави влаштовується піщана подушка завтовшки близько 20 см. Якщо ґрунт занадто хиткий, варто спочатку прокопати його приблизно на 10 см і заповнити цей простір щебенем. Канава повинна мати постійний ухил у 2 см, щоб вода не застоювалася.
  3. Укладання труби. Обрана труба для канави на дачу укладається рівно посередині траншеї. Біля країв труби можна зробити невеликі ямки, заповнені гравієм – це захистить трубопровід від замулювання. По обох краях заїзду варто встановити дерев'яну опалубку, яка буде утримувати насип під час роботи. Пізніше ці місця потрібно залити бетоном.
  4. Облаштування насипу. Зібраний трубопровід засипається піском, товщина шару якого в утрамбованому стані повинна перевищувати 30 см. Наступним етапом буде засипка щебеневого шару товщиною близько 20 см. Зверху засипається гравій, а зверху повинен бути пісок або дрібний щебінь. У підсумку покладена в канаву дренажна труба повинна закриватися насипом завтовшки не менше пів метра, інакше конструкція не витримає ваги транспорту. Асфальтувати або заливати бетоном заїзд можна тільки після того, як насип трохи осяде.
  5. Заливка боковин заїзду. При бетонуванні сторін заїзду потрібно стежити за тим, щоб торці труб були відкритими. Щоб запобігти попаданню сміття в трубопровід, встановлена на заїзд труба повинна обладнуватися металевою сіткою.

Висновок

Укладання труби в канаву – процес трудомісткий, але цілком реалізовується. Шляхів розв'язання проблеми багато, а незмінною залишається лише мета – запобігти підтопленню ділянки та створити надійний заїзд для транспорту. Варто зауважити, що існує і безканавний спосіб прокладки труб - метод ГНБ, тобто, технологія горизонтально направленого буріння.