Зміст:
Види водопропускних труб
Водопропускні труби, розташовані під дорогою – це щось на зразок альтернативи мостам, тому при відсутності необхідності в останніх можна скористатися такою заміною. До того ж в деяких ситуаціях зведення мосту просто неможливо – наприклад, якщо дорога розташована занадто низько.
Конструкція водопропускної труби – це канал, що проходить через дорожній насип. Для облаштування водопропускного каналу використовуються труби такого діаметра, щоб його було достатньо для транспортування великого об'єму атмосферних опадів (формула розрахунку води в трубі - калькулятор). Крім того, нерідко такі труби використовуються при створенні великих дренажних систем і підземних переходів. У даній статті мова піде про водопропускні труби та особливості їх застосування.
На сучасному ринку будматеріалів водопропускні труби представлені дуже різноманітно. Основним параметром, за яким класифікуються такі труби, є матеріал виготовлення.
Відповідно до такого способу класифікації виділяють наступні види водопропускних труб:
Кожен матеріал має свої особливості.
Однією з головних переваг залізобетонних конструкцій для відведення води є можливість їх створення в тому місці, де вони будуть встановлюватися. Процес облаштування в такому випадку передбачає встановлення армованої опалубки, в яку буде заливатися розчин бетону (калькулятор пропорцій бетону онлайн).
Описану вище якість можна назвати досить корисною, але у неї є серйозний недолік – залізобетонна водопропускна труба під дорогою встановлюється дуже довго. Звичайно, у такої проблеми є рішення, яке полягає в придбанні готових залізобетонних конструкцій і транспортуванні їх до місця монтажу. Головна якість такого матеріалу – здатність витримувати вплив різних зовнішніх факторів.
Різні варіанти полімерних виробів для облаштування водопропускних каналів є гарним рішенням. Пластикові труби добре витримують зовнішні навантаження, але для цього їх доводиться додатково підсилювати за допомогою бетонної арки, яка заливається по зовнішньому краю труби, причому слабка опірність бетону переміщень ґрунту в такому випадку не має ніякого значення.
При необхідності можна знизити навантаження на систему, використовуючи спеціальні металеві короби, заповнені камінням. Встановлена таким чином водовідвідна труба під дорогою поєднує в собі надійність і довговічність – термін служби пластикового водопропускного каналу може досягати 50 років.
УВАГА!
Не робіть ПОМИЛОК у розрахунку!
Використовуйте будівельні калькулятори онлайн - розрахунок будівельних матеріалів та конструкцій для ремонту і будівництва швидко та точно.
Водопропускні труби з металу – це непоганий варіант розв'язання проблеми відведення води, але тільки якщо розглядати його з одного боку. Металеві конструкції мають кращі показники міцності в порівнянні з аналогами, але ця перевага повністю нівелюється слабкою стійкістю до корозії. Через це металеві труби використовуються для облаштування водопропускних каналів тільки тимчасово.
Втім, є ще одне застосування виробів з металу. Їх часто використовують для проколів дорожнього полотна. Річ у тому, що можливість ремонту водопроводу, який проходить під дорогою, є не завжди, тому труба розчищається за допомогою зовнішньої дренажної системи, що дозволяє провести ремонт або якісне очищення системи.
Непоганим рішенням є використання металевих труб в якості зовнішнього захисного кожуха, що забезпечує захист основного трубопроводу. Зазвичай для цих цілей застосовуються труби, що використовуються для армування стінок свердловин.
Щоб створити надійний і якісний водопропускний канал, найкраще використовувати СМГК – збірні металеві гофровані конструкції. Відповідно до загальної класифікації, звичайними трубами такі конструкції не є цілісна система — стає такою тільки в тому місці, де необхідно виконати монтаж водопропускних труб.
СГМК мають масу позитивних якостей, яких позбавлені прості труби. Основна перевага збірної конструкції полягає в можливості облаштування складних конструкцій, які здатні прослужити кілька десятків років і при цьому спокійно переживати вплив сейсмічних зрушень. Гофрована дорожня труба, крім усього іншого, обходиться майже на третину дешевше, ніж альтернативні варіанти.
Технологія облаштування водовідвідних каналів під дорогою охоплює кілька етапів:
Насамперед необхідно викопати котлован, розміри якого збігаються з розрахованими в ході проєктування (розрахунок об'єму котловану - онлайн калькулятор). Також важливо враховувати ґрунт, який переважає на ділянці – невідповідний ґрунт може перешкодити облаштовувати важку конструкцію. Крім того, тип ґрунту безпосередньо впливає на те, як будуть облаштовуватися стінки котловану.
Створення котловану здійснюється традиційним чином:
Глибина котловану не повинна бути менше ніж рівень промерзання ґрунту в даному регіоні, інакше водопропускна система просто прийде в непридатність через вплив спученого ґрунту. Щоб відвести воду з котловану, застосовуються звичайні дренажні системи або насоси. Це важливий момент – водопровідні канали найчастіше проходять по вологих ділянках, тому необхідно подбати про якісну дренажну систему, яка дозволить конструкції нормально функціонувати.
Для зміцнення стінок котловану і насипу використовуються габіони – спеціальні модулі, заповнені звичайними каменями. Щоб система вийшла максимально надійною, під нею укладається гідроізоляційний матеріал.
Наступний крок – створення фундаменту. Звісно, ґрунт повинен витримувати фундамент разом зі всією конструкцією, тому базовим опорним пунктом є суміш з піску і гравію. Засипка такого шару дозволить запобігти пошкодження елементів водопропускного каналу при обдиманні ґрунту.
Сам фундамент може виконуватися за однією із двох схем:
Блокова конструкція фундаменту відрізняється швидкістю облаштування, а монолітна – високою механічною міцністю, якої достатньо для опору сильних підземних поштовхів. Перед створенням фундаменту потрібно точно знати, які види оголовків водопропускних труб будуть використовуватися, цей фактор може вплинути на конструкцію фундаменту.
Коли фундамент застигне, на нього можна буде встановлювати водопропускні труби. Спочатку потрібно встановити бровку ґрунту, потім сформувати виходи для труб, після чого приходить пора монтувати СМГК або залізобетонні вироби. Весь вільний простір від фундаменту до стінок труб повинен заповнюватися сумішшю піску і гравію.
Фіксація СМГК здійснюється за допомогою заклепок або засувок, а верх конструкції посилюється спеціальною стяжкою, що додає системі надійності. Залізобетонні конструкції теж зміцнюються цементною стяжкою, але монтаж арок здійснюється прямо на плити без будь-яких підсипань.
Фінальний етап роботи – зміцнення водопропускних труб за допомогою габіонів або бетону, після чого їх можна засипати ґрунтовим шаром, товщина якого безпосередньо залежить від показників міцності труби. Коли перепускна труба під дорогою встановлена, можна спокійно приступати до облаштування самого дорожнього полотна.
Використання водопропускних труб дозволяє переміщати вологу під дорожнім полотном. Звичайно, такі системи актуальні далеко не у всіх ситуаціях, але іноді вони є єдиним варіантом відведення води.